Forside » Gæsteindlæg

Sådan bruger du Excels populære HVIS-funktion

Hvis du arbejder i Excel, ved du formentlig allerede, at Excel har utallige funktioner og formler, der kan lette dit arbejde i programmet. En af Excels mest populære formler er HVIS-funktionen. Når først du mestrer HVIS-funktionen, vil den uden tvivl blive en af dine mest anvendte funktioner i Excel.

HVIS-funktionen – Hvad kan den?

HVIS-funktionen gør det muligt at udregne logiske sammenligner mellem et resultat i regnearket, og det du forventer. Det lyder måske en smule indviklet, men det er faktisk ganske simpelt.

”Hvis vi skal skære HVIS-funktionen ind til benet, handler den helt enkelt om at indikere, om resultatet afspejler det forventede.”

Lad os tage et eksempel.

Vi antager nu, at du arbejder i en telemarketing-virksomhed. I virksomheden har I tilknyttet en række forskellige sælgere, der alle skal opfylde et salgsmål. Lad os antage, at I har 250 sælgere, der alle skal sælge for 10.000 kr. om ugen.

Derfor har du naturligvis en database over de forskellige sælgere og deres salgstal. Hvis vi skærer den ind til benet, kunne den f.eks. se sådan her ud:

I stedet for at du skal skimme alle 250 kolonner for at se, om tallet er over eller under de 10.000 kr./ugen, kan du nu bruge HVIS-funktionen til at lave udregningen for dig.

HVIS-funktionen viser i sin enkleste form:

HVIS (Noget er sandt, så er resultatet ”X”, ellers er resultatet ”Y”).

I eksemplet med telemarketing-virksomheden vil du altså kunne definere din sammenligning til de 10.000 kr./ugen, der er målet for de 250 sælgere. Med HVIS-funktionen kan du nu udregne en sammenligning, der kan forklares på følgende måde:

HVIS målet for de 10.000 er nået, så er resultatet sandt (”JA”), hvis ikke så er resultatet falsk (”NEJ”).

Sådan bruger du HVIS-funktionen

Når du skal bruge HVIS-funktionen i praksis, anbefaler vi, at du skriver den sammenligning ud, som du gerne vil undersøge. På den måde er det langt nemmere at skrive den faktiske formel i Excel.

Hvis vi holder os til eksemplet fra før, kan du nedenfor se et udsnit af regnearket med de 250 forskellige sælgere, der alle har tilknyttet en række data og information om deres salgsindsats.

Hvis du hurtigt vil have et overblik over, om de enkelte sælgere har opfyldt deres salgsmål, kan du bruge følgende udregning:

HVIS sælgeren har opnået salgsmålet, skal der stå ”Mål opfyldt”, hvis ikke skal der stå ”Ikke opfyldt”. Som formel vil det se således ud:

=HVIS(C2>D2;”Opfyldt”;”Ikke opfyldt”)

Herefter trækker du blot formlen ned over hele kolonne E, og du vil automatisk få udregnet et hurtigt overblik over, hvilke sælgere der har opnået målet, og hvilke der ikke har.

HVIS-funktionen gør det altså let og hurtigt at opstille scenarier og sammenligne data. Hvis du vil lære endnu flere af Excels smarte funktioner at kende, kan du deltage på et Excel kursus

Excel har et enormt katalog af formler og funktioner, der kan lette din arbejdsproces og gøre dit arbejde i Excel meget nemmere. HVIS-funktionen er uden tvivl en af de mest populære funktioner i Excel, men det er langt fra den eneste, som du kan have gavn af i dit arbejde.

Tags

Skrevet d. 6 apr 2017 - Ingen Kommentarer

Skrevet af Michael

Jeg er webmaster på IT-Artikler.dk, har arbejdet inden for IT branchen i mange år. Siden blev oprettet som et fritidsprojekt, men blev meget hurtigt til mere end det, og tidskrævende. Jeg har altid interesseret mig for IT, og kan godt lide at hjælpe andre.

Comments are closed.