Forside » Gæsteindlæg

4 vigtige ting at huske, når du starter din egen webshop

Det er ingen hemmelighed, at e-handel bliver mere og mere udbredt, og succesen af dette ingen ende vil tage. Det kan i den forbindelse være, at du selv er i gang med at starte din egen webshop op. Der er dog flere ting, der er gode og ikke mindst vigtige at huske på, når du kaster dig ud i dette.

Momsregistrering, navn og domæne

Hvis du omsætter for mindre end 50.000 kroner om året, er det ikke nødvendigt, men ellers er det vigtigt at have et CVR nummer. Det er altså din virksomheds registreringsnummer – nogle sammenligner dette med vores CPR-nummer, bare for virksomheder.

Det er noget, du lige så godt kan gøre, som noget af det første, så du kan begynde at trække momsen fra de ting, du køber.

Derudover skal du også finde et ledigt domæne til din webshop – og hvis du er helt nystartet, så skal du også finde på et godt navn til virksomheden.

Blandt andet er det en god idé at undgå ÆØÅ på grund af tekniske problemer. At det er nemt at udtale og stave samtidigt med, at navnet ikke udelukker noget, du senere hen måske vil udvide dit sortiment til, er også vigtigt at have in mente.

Sælger du salg og support af økonomisystemer, men ved ikke om du i fremtiden vil udvide til eksempelvis IT-sikkerhed, kan det være fornuftigt at gøre som Visma Business og køre med et mere neutralt navn, i stedet for eksempelvis at have ordet ’økonomisystemer’ i selve virksomheds- eller domænenavnet.

Derudover kan det også være en god idé at tjekke, om domænet er ledigt, inden du sætter dig fast på et navn.

 

Hav styr på fragten

En anden ting, du skal have styr på, er fragten. Du har muligheden mellem PostDanmark eller GLS. Du kan endda forsøge dig med at forhandle for at få en god aftale i hus.

Du kan eksempelvis også gøre brug af virksomheden pakkelabels.dk. Herved køber du dig til en billig fragt via en tredjeparts tjeneste. Da de gør brug af stordriftsfordele, kan du få billige priser.

 

Medarbejdere med de rigtige kompetencer

Til at starte med kan du måske klare de overordnede og basale ting selv. Men efterhånden som tiden går, og webshoppen forhåbentlig bliver en succes og udvider sig, kan det være, der er behov for flere hænder og andre kompetencer, som du måske ikke selv besidder.

Når der er behov for nye ansatte, er det vigtigt, at være opmærksom på, hvilke kompetencer, man helt konkret har behov for, at den nye medarbejder besidder.

Det kan være en kæmpe hjælp til succes, hvis man har de rigtige medarbejdere bag sig og omvendt også være utroligt negativt, hvis man ikke har.

Det kan også være, du i starten kan udvide dine egne kompetencer indenfor eksempelvis forhandlingsteknik eller kommunikation. Mulighederne er mange!

Prioriter forundersøgelser

Sidst er det også vigtigt at tage sig tid til forundersøgelser, inden du starter din webshop op.

Find ud af hvilke søgeord, som din givne målgruppe benytter, da indholdet op din webshop skal struktureres ud fra, hvad folk søger på Google, for at finde frem til dit produkt. Tjek også alternative navne for det samme produkt – eksempelvis kan små ændringer i et søgeord give store udsving, uden du vidste det. Selv noget så enkelt som et mellemrum kan gøre en stor forskel.
Der er altså mange ting, du skal være opmærksom på, når du starter din egen webshop. Det kan være smart at lave en to-do liste inden, så du får gjort alle de essentielle ting og ikke glemmer vigtige elementer, som kan skade din opstart på din webshop.

Tags

Skrevet d. 6 mar 2017 - Ingen Kommentarer

Skrevet af Michael

Jeg er webmaster på IT-Artikler.dk, har arbejdet inden for IT branchen i mange år. Siden blev oprettet som et fritidsprojekt, men blev meget hurtigt til mere end det, og tidskrævende. Jeg har altid interesseret mig for IT, og kan godt lide at hjælpe andre.

Comments are closed.